Der er stor forskel på at læse på print og så på en skærm!
Ved print reflekteres lyset i papiret, mens det på en skærm kommer bagfra. Dette er bare en mange grunde til, at det er noget sværere at læse på en skærm… særligt når vi skal læse i længere tid ad gangen. Og derfor kan man ikke bare skrive digitalt, som man ville skrive på print.
Heldigvis får du her 10 tips, der kan hjælpe dig til at skrive bedre tekster til e-learnings (samt et bonustip til sidst):
1. Skær… og så skær igen
Forskning viser, at unødig lang tekst kan have en ødelæggende effekt på læring. Faktisk helt op til 50 % reduktion i læringsudbyttet.
- Fjern derfor unødigvendige ord,
- Brug kortere ord,
- Gør sætningerne kortere,
- Brug punktopstilling.
Mayer, Bove, Bryman, Mars and Tapangco (1996)
2. Servér teksten i mindre bidder
Når vi læser for at lære, skal teksten helst være inddelt i mindre bidder… dét, der hedder chunking.
Det betyder altså at inddele teksten i flere afsnit, end du ellers ville have gjort, hvis du skrev normalt. Og også kortere afsnit! Og underafsnit!
Miller og hans famøse “The magic number 7 plus and minus 2”
3. Struktur og gode overskrifter
Struktur er vigtigt, da det gør det lettere for læseren at overskue dét, der skal læses.
- Sekvensering gør, at indholdet har en logisk rækkefølge.
- Stilladsering gør, at kompleksiteten gradvist forøges.
- Generation (at få folk til at reflektere og derved “skabe”) fordrer til dybere læring.
Så hav f.eks. væsentlige pointer i titlerne og spørgsmål tidligt i teksten (eller endda i titlen) for at fordre til refleksion, buy-in og bare at holde læseren i hånden.
(Jeg laver et indlæg om “Generation effect på et senere tidspunkt.)
Bruners “Scaffolding” og Bjorks “Generation Effect”
4. Markér nøgleord og begreber
Ved at markere vigtige ord og begreber med fed (bold), kursiv (italics) eller understregning (underlining), skiller de sig ud fra resten af teksten, og vi husker dem derfor bedre.
Pas dog på med at overgøre det, så ryger effekten.
Von Restorf Effect / Isolation Effect
5. Aldrig centrér teksten
Det er langt sværere at læse centreret tekst end venstrejusteret tekst. Når vi læser
venstrejusteret, læser vi i sætninger. Når vi læser centreret, kommer vi nemt til at læse
i linjer i stedet.
Selvfølgelig kan man af æstetiske årsager være ”nødt” til at centrere teksten. Men læring
bør trumfe æstetik.
6. Vær opmærksom på skrifttypen
Skrifttypen er selvsagt ikke ligegyldig. I min tid på universitetet SKULLE vi f.eks. bruge Times New Roman eller Georgia (nok også dikteret af referencesystemet).
Disse skrifttyper har nemlig hoveder og fødder, som ”indrammer” ens fokus på linjen og derved hjælper med at holde fokus.
Omvendt kan ”sjove” skrifttyper drage så meget opmærksomhed på sig selv, at de tager fokus fra indholdet (Seductive Detail Effect, som du kan lære mere om her).
Men det gælder sådan set også skriftstørrelsen. Bortset fra eventuelle overskrifter, skal teksten gerne være gennemgående samme størrelse. Og i særdeleshed samme skrifttype.
7. Hav styr på grammatikken
At læse dårlig grammatik kan give stress-symptomer!
Dette spiller også ind i Swellers Cognitive Load Theory (som du kan lære mere om her). Vi har en begrænset kapacitet i vores arbejdshukommelse, og hvis den bruges på at forholde sig til dårlig grammatik, er der mindre kapacitet til at fokusere på indholdet.
Så læs korrektur! Eller få nogen til at gøre det for dig!
Det kan dog give god mening at gøre sammensatte ord mere letlæselige med en bindestreg, som jeg selv gjorde med ”stress-symptomer” ovenfor (for at undgå 3 s’er i streg)… også selvom det er at gå lidt på kompromis med retskrivningen.
Link til artikel om undersøgelsen
8. Hold tekst og figurer samlet
Da vores arbejdshukommelse har begrænset kapacitet, skal vi ikke spilde den på at skulle hoppe frem og tilbage i teksten eller på siden. Det er spild af koncentration, som bør skulle bruges på at forstå og absorbere læringen.
Har du figurer eller illustrationer, skal de gerne komme lige præcis dér, hvor de nævnes i teksten. Og er der noter, kan det være en god idé at have dem i en parentes eller endda skrevet ind i teksten i stedet for at have dem nederst på siden.
9. Undgå unødig grafik
Igen kigger vi mod arbejdshukommelse og Cognitive Load Theory. Unødvendige elementer som sjove illustrationer kan tage fokus væk fra selve læringen.
Og pga. Seductive Detail Effect, risikerer vi endda, at folk ender med at huske de unødige elementer i stedet for selve læringsindholdet.
10. Gør det personligt
Ved at skrive på en personlig og taleagtig måde kan man faktisk engagere læseren. Og endda med et resultat på helt op til 20-46 % større læringsudbytte.
Så vær opmærksom på at skrive på en lettilgængelig og taleagtig måde. Det falder “desværre” ikke naturligt for mange af os akademikere, da vi er trænet godt og grundigt i det stik modsatte.
Moreno and Mayer (2000)
11. Bonus-tippet
En af mine yndlingsforfattere, George Orwell, har en ”6 Rules for Writing”. Alle 6 regler er sådan set brugbare og matcher mine tips, men særligt nummer 6 skal fremhæves.
- Never use a metaphor, simile, or other figure of speech which you are used to seeing in print.
- Never use a long word where a short one will do.
- If it is possible to cut a word out, always cut it out.
- Never use the passive where you can use the active.
- Never use a foreign phrase, a scientific word, or a jargon word if you can think of an everyday English equivalent.
- Break any of these rules sooner than say anything outright barbarous.
Så ja. Følg de 10 tips ovenfor… altså medmindre det giver bedst mening at lade være.
Har du selv gode forslag til tekst til digital læring, så del dem gerne i kommentarfeltet nedenfor 👇
Skriv et svar