Flotte, sjove og skadelige detaljer – Seductive Detail Effect

I forlængelse af mit forrige indlæg om Cognitive Load Theory giver det rigtig god mening at kigge på Seductive Detail Effect! Særligt da det også er John Sweller, der er en af ophavsmændene til dette begreb.

Faktisk anbefales det, at du læser min forrige post først, da denne post bygger på teori derfra. Du finder den her.

Som du måske husker fra min forrige post, skal vi altid forsøge at minimere eller helt undgå Extraneous Cognitive Load – altså den slags påvirkning på vores arbejdshukommelse, som intet har med sagen at gøre og som i mange tilfælde kan betragtes som decideret støj. Og det er også under Extraneous Cognitive Load, at seductive details falder ind under.

Men hvad er Seductive Detail Effect så?

“Seductive details” er detaljer, som man har lagt ind i sit materiale eller præsentation for at gøre det mere tiltalende eller måske sjovt. Problemet er dog kort sagt, at man i mange tilfælde ender med at huske disse ting bedre end selve præsentationen (måske pga. Isolation Effect / Von Restorff-effekten, som fortæller, at vi husker ting bedre, der skiller sig ud).

Og det er jo ret træls, hvis folk går fra en workshop og primært husker den aktivitetsøvelse, vi lavede, for at de ikke skulle falde i søvn, i stedet for alt dét, der faktisk var formålet med workshoppen.

Seductive Detail Effect i praksis

Et par konkrete eksempler, som jeg selv husker fra min egen dagligdag med læring og præsentationer er følgende:

Et teammøde, hvor en chef i sin PPT havde indsat billeder af en glad baby ved gode nyheder og en sur baby ved dårlige. Vi grinte alle sammen i momentet, men jeg huskede efterfølgende intet fra det møde andet end billederne.

En workshop, jeg deltog i, hvor træneren havde skruet op for samtlige effekter, der kunne opstøves i PPT. Der var ikoner, animationer, transformationer osv… altså sammen for at gøre det tiltalende og spændende at kigge på. Problemet var, at jeg brugte ret meget energi på både at forholde mig til alle de ting, der skete, men også at forsøge at gætte, hvad den næste ting måske var.

Men eksemplerne kan være mange:

  • Hvis man forsøger at bygge et komplet univers i en e-learning, risikerer man, at brugerne husker universet med alle de flotte detaljer mere end selve læringen.
  • Hvis man indsætter baggrundsmusik for at forsøge at skabe en stemning, kan man risikere, at det er baggrundsmusikken, de husker – hvis den er virkelig catchy.
  • Hvis man forsøger sig med en ice breaker eller joke for at live deltagerne lidt op, er det måske dét, de husker.
  • Hvis man bruger kunstig intelligens til at lave avatars eller text-to-speech, kan det for nogle virke unaturligt, hvilket gør, at de husker hvor unaturligt det var, mere end hvad der blev formidlet.
  • Osv. Osv. Osv.

Seductive details kan også være gode

Seductive details, der ikke direkte understøtter læringsmålet, kan være skadelige, da de tager fokus fra læringsmålet, og derved falder i kategorien Extraneous Cognitive Load. Men der findes også seductive details, der falder i kategorien Germane Cogntive Load – altså input, der bruges til at forstærke forståelsen af noget.

Dette gælder f.eks., hvis man har gode eller sjove anekdoter, hvor materialet direkte forklares med et konkret eksempel. Eller en meme, der relaterer sig til emnet.

Så seductive details er altså ikke nødvendigvis farlige, selvom begrebet normalt er lidt negativt ladet. Vi skal dog bare allerhelst sørge for, at detaljerne understøtter læringen og ikke står ved siden af uden nogen relevans.

Et lille aber dabei

Selvfølgelig kan der være tilfælde, hvor det giver god mening at lave en eller anden form for aktivitetsøvelse for team buildingens skyld. Eller at finde på en joke on-the-spot for at live folk op. Eller at være humoritisk for at skabe buy-in på dig som facilitator. Her vil det dog stadigvæk være allerbedst at have udtænkt disse på forhånd, så de kan relateres direkte til materialet.

Opsummering

  • Vores arbejdshukommelse har en begrænset kapacitet, og derfor skal vi undgå at optage den med unødige ting (extraneous cognitive load).
  • Seductive Detail Effects er ting, effekter eller handlinger, man indlægger for at gøre materialet, processen eller sig selv mere tiltalende og spændende.
  • Er de ikke decideret relevante for målet, tager de fokus væk fra målet og optager plads i vores begrænsede kognitive kapacitet, som så ikke kan bruges på andet.
  • Ofte vil deltagere faktisk huske den seduktive detalje bedre end resten af indholdet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *