For noget tid tilbage skrev jeg om Dual Coding. Har du ikke allerede læst det indlæg, foreslår jeg, at du gør det først.
I dette indlæg startede jeg med “Hvis du er stor og hårdnakket tilhænger af læringsstile (Learning Styles), så er dette indlæg måske ikke noget for dig… altså med mindre du er åben for at få ændret din overbevisning. Nu er du advaret! 🤲”… og det samme gør sig naturligvis også gældende for dette indlæg.
Hvad er læringsstile (Learning Styles)?
Ideen om læringsstile går grundlæggende ud på, at alle mennesker har én primær læringsstil, og at hvis man lærer via denne, så vil udbyttet være størst. Der findes i hvert fald 71 forskellige modeller om læringsstile, men den mest udbredte er nok VAK, som står for Visuel, Auditiv og Kinæstetisk.
Ideen om læringsstile er virkelig udbredt og har en kæmpe følgerskare – endda en masse “krigere”. Den bruges både på adskillige uddannelsesinstitutioner og angiveligt også i danske militær, efter hvad jeg har fået fortalt. Personligt synes jeg, det er en smule tankevækkende, at man på offentligt finansierede institutioner tager udgangspunkt i pseudovidenskab. Men også at man gør det i kæmpestore virksomheder, hvor der bruges MANGE penge på læring og medarbejderudvikling.
Hvorfor er læringsstile så udbredte?
Årsagen til, at læringsstile er så udbredte, skal nok findes i 2 primære forklaringer:
1. Det er virkelig nemt at forstå, og det virker intuitivt korrekt. Vi har nok alle en idé om, at vi lærer bedst på en eller anden måde… og til at understøtte denne tanke, går vores selektive hukommelse igang med at finde eksemplerne på dette. Bum! Confirmation bias.
2. Den anden forklaring er, at rigtig, rigtig, rigtig mange inden for L&D og læring ikke har en læringsteoretisk baggrund. Og der er derfor ikke nogen som helst basis for at kunne modsige diverse “eksperter”, som udbreder ideen om læringsstile. Og når vi så oven i købet selv kan finde eksempler, der bekræfter teorien (1. ovenfor – confirmation bias), så har vi heller ingen grund til at betvivle det. Derudover er mange af de 71 modeller også kommercialiserede, og der ligger derfor en masse penge og marketing bag, hvilket også har hjulpet på udbredelsen. Her skal man selvfølgelig bare have for øje, at bare fordi noget er meget udbredt, er det ikke nødvendigvis korrekt.
Derfor virker læringsstile ikke
Som det gælder for personprofilværktøjer, gælder det også for test af læringsstile, at man kigger på reliability og validity.
Reliability referer til, om man får det samme resultat over flere tests. Lige hvad dette angår, har jeg ikke den store viden på tværs af de 71 modeller. Men min egen personlige erfaring med netop VAK er, at man kan få ret forskellige resultater i den samme test ved at teste sig selv 2 eller flere gange… hvilket altså giver low reliability.
Validity referer til, om dét, som testen fortæller, også er dét, der rent faktisk sker i virkeligheden… altså om man vitterligt lærer bedre ved auditiv læring, hvis man er blevet testet til at have en auditiv læringsstil. Og her er videnskaben ret klar: Nej! Det gør man ikke. Læringsstile har low validity. Der er altså ingen sammenhæng mellem læringsstil og læringsudbytte.
Der findes dog enkelte videnskabelige forsøg, som faktisk viser en sammenhæng mellem læringsstile og læringsudbytte. Men disse er alle finansierede af firmaer, hvor læringsstile er en kerneydelse.. og så skal man naturlgivis stille sig kritisk over for resultaterne. (Ingen af disse er i øvrigt peer reviewed.)
Men at tilrettelægge læring og undervisning efter læringsstile kan faktisk have større og mere vidtrækkende konsekvenser end bare det økonomiske aspekt. APA – American Psychological Association, som er det lovgivende organ inden for psykologi i USA – har udtalt, at “Belief in learning styles myth may be detrimental” (tro på myten om læringsstile kan være skadelig).
Årsagen til, at anvendelse af læringsstile decideret kan være skadelig skal findes i “pigeonholing”… altså at begrænse folk til visse kategorier (eller at proppe folk i bokse). Videnskaben er ret klar om, at vi lærer mest ved at få tingene serveret på forskellige måder (Dual Coding). Så hvis man kun serverer noget på én måde, begrænser det selvsagt læringsudbyttet. Men hvis elever og modtagere samtidig internaliserer ideen om at have én bestemt læringsstil (dvs. at tage ideen til sig og gøre den til sin egen), så vil de risikere også at begrænse deres potentielle læringsudbytte i alt fremtidig læring.
Er der intet korrekt i læringsstile?
Hvis man skal forsøge at være lidt imødekommende, kan man sige, at videnskaben ikke har kunne bevise nogen sammenhæng mellem læringsstile og udbytte. Og det kan med andre ord ikke bevises, at læringsstile eksisterer. Men derfor kan de jo i teorien godt eksistere – bare på en måde, som vi ikke kan måle og kvantificere og derved bevise. Ligesom det i øvrigt er tilfældet med religion.
Dernæst skal det siges, at rigtig mange mennesker har læringspræferencer (ikke -stile). Men bare fordi man har en præference, er det ikke givet, at det er det bedste for en. Jeg har selv en kostpræference for pizza, men jeg ved udmærket godt, at det ikke er den bedste kilde til næring for mig.
Opsummering
- Ideen om læringsstile fortæller, at vi alle har vores egen læringsstil, og at læringsudbyttet er størst, hvis den matcher vores læringsstil.
- Ideen om læringsstile er meget udbredt, og der findes over 71 modeller.
- Den mest kendte model er VAK (Visuel, Auditiv, Kinæstetisk).
- Der er ingen forskning, der kan bevise eksistensen af læringsstile.
- Adskillige forsøg viser tværtimod, at der ikke er nogen sammenhæng undervisning efter læringsstil og læringsudbytte.
- APA (American Psychological Association) kalder brugen af læringsstile for skadelig (detrimental).
- Dette skyldes, at man begrænser folks mulighed for læring ved kun at servere læringen på én måde.
- Forskning viser derimod, at det største læringsudbytte kommer ved at servere læringen på adskillige måder – også kaldt Dual Coding.
Har du lyst til flere kilder for at lære mere om læringstile, kan disse besøges:
- “Learning Styles Debunked” (Association for Psychological Science)
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/learning-styles-debunked-there-is-no-evidence-supporting-auditory-and-visual-learning-psychologists-say.html - “The Myth of Learning Styles” (Change: The Magazine of Higher Learning)
https://www.researchgate.net/publication/249039450_The_Myth_of_Learning_Styles - “Learning Styles: Concepts and Evidence” (Psychological Science in the Public Interest)
https://www.researchgate.net/publication/233600402_Learning_Styles_Concepts_and_Evidence - “Debunking the Neuromyth of Learning Style” (US National Institute of Health)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34973019/ - “‘Learning styles’ myth damaging our education system” (Fraser Institute)
https://www.fraserinstitute.org/article/learning-styles-myth-damaging-our-education-system - “Learning Styles as a Myth” (Yale):
https://poorvucenter.yale.edu/LearningStylesMyth
Skriv et svar